احتمال پخش جام جهانی از شبکه ورزش؟!

در حالی که تنها کمتر از ۱۵۰ روز دیگر به آغاز بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ برزیل باقی مانده است، شرکت امریکایی ESPN از واگذاری امتیاز پخش این بازی‌ها به ایران خودداری کرده است؛ اتفاقی که می‌تواند به مثابه کابوسی بزرگ برای مردم فوتبال‌دوست کشورمان باشد.


دلایل مختلفی برای این تصمیم مسئولان شرکت ESPN امریکا مطرح می‌شود که پخش برنامه‌های شبکه سوم سیما روی فرکانس ماهواره بین‌الملل و امکان دسترسی مردم کشورهای همسایه ایران به این شبکه از طریق مسیرهای میانبر یک سوی ماجرا است و مسائل تحریم و فنی شبکه سوم سیما، سوی دیگر آن که دلیل اول منطقی‌تر به نظر می‌رسد. در این بین گفته می‌شود که ایران تنها تحت یک شرط قابلیت پخش مستقیم این بازی‌ها را خواهد داشت، آن هم اینکه مسابقات جام جهانی ۲۰۱۴ این بار نه از شبکه سوم سیما بلکه از شبکه تخصصی ورزش پخش شود.
سالیان سال است که شبکه سوم سیما به شکلی انحصاری مسابقات جام جهانی فوتبال را پخش می‌کند. در سال‌های دور تلویزیون ایران این مسابقات یا سایر بازی‌های لیگ‌های برتر کشورهای مختلف دنیا را بدون پرداخت هزینه و با کیفیتی پایین که حکایت از استفاده از تصاویر خریداری شده سایر شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای بود، پخش می‌کرد اما مدتی است که صدا و سیما حق پخش این بازی‌ها را خریداری می‌کند. حالا در روزهایی که به خاطر حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی بسیاری از مردم کشورمان برای آغاز این بازی‌ها و نشستن پای تلویزیون لحظه شماری می‌کنند، خبرها از بی‌نتیجه ماندن جدیدترین دور مذاکرات مسئولان بخش بین‌الملل سازمان صدا و سیما با شبکه ESPN حکایت دارند.

در هر دوره از جام جهانی، فیفا یا شرکت‌ها و سازمان‌های دارای مجوز همچون اتحادیه رادیو و تلویزیون اروپا، دنتسو و سیلوا امتیاز پخش این رقابت‌ها را به برخی شبکه‌ها می‌فروشند که شبکه امریکایی ESPN در کنار ABC و یونی ویژن حق پخش این بازی‌ها در امریکا را در اختیاردارد. از قضا پای تحریم در میان نیست بلکه این شرکت امریکایی طرف مذاکره با صدا و سیمای ایران می‌گوید که اگر تلویزیون ایران بازی‌ها را پخش کند. کل کشورهای منطقه جنوب غرب آسیا نیازی به خرید حق پخش بازی‌ها نخواهند داشت، چراکه شبکه سوم سیما از فرکانس‌های ماهواره‌ای بین‌المللی پخش می‌شود و به علت نبود مدیا گارد روی این شبکه، امکان دسترسی مردم کشورهای همسایه به شبکه سوم سیما از طریق استفاده از یک دستگاه رسیور کدشکن به آسانی آب خوردن خواهد بود؛ اتفاقی که به معنای کلاه رفتن سر شرکت پخش‌کننده بازی‌ها یعنی ESPN و نیز حتی صدا و سیما است که برای پخش این بازی‌ها پول هنگفتی پرداخت می‌کند.
مردم ایران سال‌ها بازی‌های جام جهانی را به صورت مستقیم یا به صورت پخش با تأخیر از شبکه سوم سیما تماشا کرده‌اند و حالا از دست رفتن فرصت ویژه پخش مستقیم بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۴، مردم را سردرگم می‌کند؛ این سردرگمی البته برای شبکه سوم سیما هم صدق می‌کند. ایران یکی از راه‌یافتگان به این رقابت‌ها است و از دست رفتن فرصت پخش بازی‌های جام جهانی برای دست‌اندرکاران شبکه سوم و گروه ورزشی آن، یک شوک بزرگ محسوب شود، آن هم در شرایطی که بدون شک شبکه سومی‌ها از هم اکنون برای پخش این بازی‌ها تدارکات خاصی را دیده‌اند.
با تمام این اوصاف اما زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال رفع مشکل پخش زنده بازی‌های جام جهانی برزیل از طریق واگذاری حق خریداری شده پخش این بازی‌ها به شبکه تخصصی «ورزش» شنیده می‌شود؛ شبکه‌ای که تصور می‌شد قرار است تمامی برنامه‌های ورزشی شبکه سوم سیما را تصاحب کند اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، مقهور شدن این شبکه زیر پرچم همیشه برافراشته برنامه‌های مهم ورزشی شبکه سوم سیما همچون برنامه نود و نیز مسابقات مهم لیگ برتر فوتبال بود. شبکه تخصصی ورزش هم در این بین نقش یک نوچه برای شبکه سوم سیما را بازی می‌کرد که ته‌مانده‌های برنامه‌ها و مسابقات ورزشی کم‌اهمیت نیز گهگاهی به آن می‌رسید، اما از آنجا که شبکه ورزش به شکلی لوکال و محلی پخش می‌شود و از این رو کشورهای همسایه امکان دسترسی به برنامه‌های این شبکه و دزدیدن تصاویر آن را ندارند، حالا تنها شانس بازگشت حق پخش بازی‌های جام جهانی به ایران در گرو سپردن این امتیاز به دست اندرکاران شبکه ورزش است. البته راه دوم و سومی هم وجود دارد و آن اینکه صدا و سیما پخش شبکه سوم سیما را مجهز به مدیاگارد یا سیستم امنیتی ایمن‌ساز شبکه‌های تلویزیونی کند که با توجه به گران‌بودن این سیستم، استفاده از این راه‌حل بعید به نظر می‌رسد. راه سوم نیز آن است که شبکه سوم سیما همچون سال‌های دور به صورت غیرقانونی این تصاویر را از شبکه‌های دیگر بردارد و آنها را با کیفیت پایین‌تر یا پخش زمینی آنالوگ روی گیرنده خود بفرستد که گفته می‌شود اگر شبکه سه بخواهد چنین اقدامی انجام دهد، BEIN sport، برند دوم الجزیره ورزشی مانع پخش سیگنال ماهواره‌ای شبکه سوم از ماهواره سعودی عرب ست خواهد شد؛ اتفاقی که در سال ۲۰۰۱ نیز صورت گرفته بود و در صورت تکرار، ضررها و جریمه‌های بسیاری متوجه صدا و سیما خواهد شد. مسئولان شبکه سوم سیما هنوز درباره مشکلات به وجود آمده بابت پخش مسابقات جام جهانی اظهارنظری نکرده اند. یک مقام مسئول در این شبکه در گفت و گو با «جوان» درباره این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که با پیگیری این موضوع، اخبار جدید را متعاقباً اعلام خواهد کرد.
شبکه سوم سیما در شورای پخش برنامه‌های ورزشی صدا و سیما عناصر کلیدی دارد که شاید بتوانند به کمک آنها گره از مشکل کنونی خود باز کنند. جام‌جهانی علاقه‌مندان فراوانی دارد و شبکه سوم با پخش بازی‌های آن می‌تواند صرفاً از محل پخش آگهی‌های بازرگانی مبالغ هنگفتی درآمد کسب کند، اما در سوی دیگر ماجرا، شبکه ورزش نیز در حال راه‌اندازی سیگنال دوم و سوم خود است و این امتناع شرکت ESPN برای این شبکه تخصصی می‌تواند به معنای یک فرصت و شانس بادآورده باشد که این شبکه را از حاشیه به میدان بکشد.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA