دانلود ناخواسته ویندوز ۱۰

یکی از مسئولین مایکروسافت در پاسخ به سوالی که در این زمینه مطرح شده بود تایید کرد که فرآیند دانلود فایل‌های ویندوز ۱۰ حتی اگر قابلیت اتوماتیک آپدیت را غیرفعال کرده باشید نیز از طریق ویندوز آپدیت انجام می‌شود. به این ترتیب فایل‌های به‌روزرسانی از طریق ویندوز آپدیت بدون تایید کاربر دانلود می‌شود تا در صورت نیاز نسبت به نصب آنها اقدام شود.
زمانی که فایل‌های مورد نیاز برای آپدیت از نسخه‌های قبلی ویندوز به ویندوز ۱۰ آماده شد به کاربر پیغامی مبنی بر آمادگی فایل‌ها و نصب ویندوز ۱۰ اعلام می‌شود. جالب اینجاست که مایکروسافت فرآیند دانلود فایل‌های نصب ویندوز ۱۰ را بر روی ویندوزهای قدیمی این شرکت از زمان عرضه ویندوز ۱۰ آغاز کرده است.
به این ترتیب کاملا مشخص است که این شرکت بزرگ نرم‌افزاری علاقه‌زیادی به آپدیت ویندوز به آخرین نسخه آن دارد حتی اگر به زیر پا گذاشتن حقوق مشتریان منجر شود. گزارش شده این فایل‌ها که حجم آنها حدود شش گیگابایت است در شاخه‌ای مخفی ذخیره می‌شوند و با این حساب اگر مقدار فضای هارد کمی در اختیار ویندوز باشد ممکن است در فرآیند اجرای ویندوز فعلی نیز مشکل ایجاد شود. از طرف دیگر دانلود این حجم دیتا برای کاربرانی که مشکل ترافیک اینترنت دارند نیز دردسرهای خاص خود را دارد.
این مشکل از جانب کاربران مختلفی گزارش شده است، برای نمونه کاربری که مغازه کوچک تعمیر قطعات کامپیوتر دارد مدعی است که ناگهان متوجه شده‌ است حدود ۶ گیگابایت از فضای پارتیشن ویندوز وی بیهوده اشغال شده است. این کاربر که از اینترنت وایرلس اپراتور Verizon استفاده می‌کرده و با ویندوز ۷ روزگار می‌گذراند متوجه می‌شود که بدون اجازه وی ویندوز آپدیت‌هایی با حجم بسیار زیاد دریافت کرده است. این میزان حجم زیاد دانلود برای فایلهای ویندوز ۱۰ باعث شد تا نیمی از ترافیک مصرفی این کاربر بخت برگشته به هدر رود.
جالب اینجاست که کاربری نیز گزارش داده‌ است ویندوز  هر بار پس از ریستارت کردن کامپیوتر پیغام نصب ویندوز ۱۰ می‌دهد و به نوعی قصد دارد خود را به کاربر تحمیل کند. البته مشکل مصرف بیش از حد ترافیک ویندوز ۱۰ به همین‌جا ختم نمی‌شود. مایکروسافت به صورت پیش فرض آپدیت‌های ویندوز ۱۰ را از ارتباط شبکه نظیر به نظیر (Peer to Peer) به کامپیوترهای مختلف روانه می‌کند، این امر نیز باعث می‌شود در دراز مدت میزان زیادی از ترافیک اینترنت کاربران به هدر رود.
راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع این مشکل:
به تنظیمات آپدیت ویندوز توجه داشته باشید. فعال کردن آپدیت‌های مهم (Important) باعث می‌شود ویندوز وصله‌های امنیتی و حیاتی را به صورت خودکار دانلود و نصب کند اما اگر تنظیمات آپدیت ویندوز بر روی گزینه پیشنهادی (Recommended) قرار داشته باشد آپدیت‌های غیر ضروری نیز دانلود می‌شود. مایکروسافت تاکنون مشخص نکرده که کدام یک از تنظیمات آپدیت ویندوز به قطع دانلود آپدیت‌های ویندوز ۱۰ منجر می‌شود.
در این بین بعضی از کاربران نیز گزارش داده‌اند که با وارد کردن فرمانی در قسمت Command‌ ویندوز موفق به پاک کردن فایل‌های حجیم دانلود شده برای نصب ویندوز ۱۰ در ویندوزهای قدیمی‌تر شده‌اند.
برای اینکار فرمان زیر را وارد کنید:
WUSA /UNINSTALL /KB:3035583code>‎
این فرمان حداقل باعث می‌شود اعلان آپدیت ویندوز ۱۰ غیر فعال شود اما تاکنون کسی تایید نکرده است که فایل‌های آپدیت ویندوز ۱۰ نیز پاک می‌شود.

 

منبع زومیت


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA