شیار ۱۴۳ پدیده جشنوار

«شیار ۱۴۳» اولین فیلمی بود که بعد از پایان آن،تماشاگران حاضر در برج میلاد با چشم های خیس به صورت مداوم چند بار آن را تشویق مدائم کردند.

شیار 143

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بعد از سه روز تماشای بعضا بی حاصل فیلم های خسته کننده جشنواره فیلم فجر، سرانجام در سانس ساعت ۱۶ برج میلاد، فیلمی به نمایش درآمد که همه امیدها برای بازگشت شور و هیجان به جشنواره را زنده کرد.
«شیار ۱۴۳» روایتی واقعی و تاثیرگذار از حماسه مادران ایرانی در ۸ سال دفاع مقدس بود. روایتی که تسلط قابل توجه نرگس آبیار در دومین فیلمش روی ابزارهای سینمایی، فیلم را تبدیل به یک نمونه برجسته سینمای دفاع مقدس دهه نود بود.
نرگس آبیار بعد از تجربه تقریبا موفق «آشیاء از آنچه می بینید به شما نزدیک ترند» حالا اینجا روایتی مردمی و منحصر به فرد از دیده نشده های همه این سالهای سینمای دفاع مقدس ارائه داده بود.
اتفاقی که تراز سینمای دفاع مقدس در جشنواره فجر امسال را همراه با نمونه قابل توجه «چ» چند پله بالاتر برد.
آبیار داستانش را به ساده ترین شکل ممکن، بدون اداهای تعریف داستان همه این سالهای سینما، برای همه مخاطبان ایرانی اش بدون لکنت تعریف کرده بود و در عین حال از خطر افتادن به ورطه احساسات گرایی رها شده بود.
این تولد یک فیلمساز جدید برای سینمای دفاع مقدس است. سینمایی که ادعای تمام شدنش در همه این سالها به گوش می رسید.آبیار فعلا پدیده جشنواره است.

ابراهیم حاتمی کیا خبرنگار برجسته سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم فیلم «چ» را به «شیار ۱۴۳» تقدیم کرد.حاتمی کیا که بعد از تماشای فیلم «شیار ۱۴۳» در سالن سعدی حاضر شده بود در مورد این فیلم گفت: این فیلم نسبت به فیلم قبلی خانم آبیار فرسنگ ها فاصله دارد، این کار ،فیلمی بسیار زیبا و قشنگ بود.
حاتمی کیا در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد زنانی همچون الفت؛ سالها در سینمای ایران دیده نشده بودند گفت: این مساله را قبول دارم. این ها نسلی از انقلاب بودند که دیده نشدند. اما این فیلم نشان داد که می شود در حوزه سینما به آنها پرداخت و هنوز دفاع مقدس ما حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
ابراهیم حاتمی کیا افزود: ما تاکنون مادری به این مختصات را در هیچ کجای دنیا جز ایران اسلامی ندیدیم. در همه فیلم هایی که دیده ام شخصیت چنین زن هایی را ندیده بودم.
حاتمی کیا با انتقاد و ابراز تاسف از راه نیافتن ابتدایی «شیار ۱۴۳» به بخش سودای سیمرغ جشنواره گفت: این یک هشدار بزرگ برای سینمای ایران است که چرا و چگونه این فیلم نمی تواند به جشنواره راه پیدا کند. این یک تراژدی برای سینمای ایران است که فیلمی با این قدرت نمی تواند از همان ابتدا به جشنواره راه پیدا کند. من نمی دانم هیات انتخاب چگونه این فیلم را دیده اند و چه سلیقه ای برای این جشنواره حاکم است که چنین فیلمی را نمی بینند. و حتما باید لابی شود تا این فیلم به جشنواره راه پیدا کند.
وی در ادامه با بیان اینکه وقتی از یکی از اعضای هیئت انتخاب علت این امر را پرسیده است او گفته است که تهیه کننده فیلم اصرار شدیدی کرده است که فیلم به جشنواره راه پیدا کند.
حاتمی کیا گفت: به آقایان هیئت انتخاب می گویم که برای آمدن این فیلم ها به جای اصرار تهیه کننده شما باید التماس کنید که چنین فیلم هایی با این قدرت وارد جشنواره شود. من متاسفم. حرف و قدرتی در این فیلم که دیدم که به شدت تازه است.
حاتمی کیا در پایان این گفتگو گفت: فیلم «چ» را به فیلم «شیار ۱۴۳» و بازی خوب مریلا زارعی تقدیم می کنم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA