معرفی کارت گرافیک R9 285 .

بالاخره پس از مدتی انتظار، اخباری مبنی بر عرضه یکی از جدیدترین محصولات کمپانی AMD، یعنی Radeon R9 285، تحت برند های مختلفی همچون HIS، Sapphire، XFX به گوش می رسد؛ این پردازنده گرافیکی که بر مبنای معماریTonga  طراحی و تولید شده است، تنها ۶۵ وات مصرف دارد و با قدرت و امکاناتی مناسب، کاربران زیادی را شیفته خود خواهد کرد.

Radeon R9 285، همانطور که گفته شد از معماری Tonga بهره می برد که شاید بتوان این نوع معماری را تلفیقی از kepler و Tahiti دانست چرا که  قابلیت و  توانایی این محصول در پردازش داده های گرافیکی همچون کارت های سری R9 270 و میزان مصرف و تولید حرارت آن تقریبا معادل کارت های متوسط سری ۷۵۰ کمپانی انویدیا است.

این کارت که نیروی خود را از دو کانکتور ۶ پین دریافت می کند، دارای فرکانسی معادل ۹۱۸ مگاهرتز است که در کنار دو گیگابایت حافظه رم GDDR5 (فرکانس ۱۳۷۵) تا حدودی مناسب به نظر می رسد؛ همچنین رابط حافظه ای ۲۵۶ بیتی برای این محصول در نظر گرفته شده است که پهنای باند بالای ۱۷۶ گیگابایت برثانیه را در اختیار کاربر قرار می دهد.

گذشته از این مشخصات، AMD تکنولوژی قابل توجهی موسوم به XDMA را نیز برای این کارت ویدیوئی در نظر گرفته است؛ این فناوری امکان کار بین دو کارت گرافیکی را بدون هیچ گونه رابط و تنها از طریق به اشتراک گذاری رابط PCI-e فراهم و بسیاری از مشکلات ناشی از عدم هماهنگی کارت های ویدئویی را برطرف می کند.

در حال حاضر، تنها کارت های سه کمپانی معتبر HIS، Sapphire و XFX، با عناوین Radeon R9 285 IceQ X2 Mini، Radeon R9 285 Dual-X و Radeon R9 285 Double Dissipation برای عرضه در بازار آماده شده اند؛ این کارت ها که نسبت به محصولات سری ۲۸۰ کوچک تر طراحی شده اند، از هیت سینکی کاملا مشابه با کارت های سری R9 270 بهره می برند که شاید دلیل عمده آن، مصرف کم تر و در نهایت طراحی هوشمندانه این پردازنده گرافیکی باشد.

Radeon R9 285 به زودی و با قیمت ۳۰۰ دلار در ایالات متحده آمریکا روانه بازار خواهد شد؛ با عرضه رسمی این محصول، اطلاعات دقیق و تکمیلی آن را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

منبع : شهر سخت افزار.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA