نگران امواج وای‌فای نباشید

با توجه به این‌که هنوز هیچ تحقیق ثابت‌شده ای مبنی بر اثرات مضر امواج وای‌فای وجود ندارد، می‌توان گفت فعلا هرگونه نگرانی در این زمینه بی‌جا به نظر می‌رسد و نباید در این زمینه احساس نگرانی کرد.
البته در زمینه‌های دیگر مانند استفاده بیش‌از اندازه تلفن همراه، محققان در یکی از تحقیقاتی که اثر مستقیم ارتباط با امواج رادیویی و الکترومغناطیسی بر سیستم عصبی را نشان می‌دهد، به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که بیش‌ از اندازه از گوشی تلفن همراه استفاده می‌کنند در معرض ابتلا به تومور عصب گوش هستند. اما این فقط نتیجه یکی از تحقیقات انجام‌شده در این زمینه است و در بعضی دیگر تحقیقات انجام شده چنین ارتباطی دیده نشده است. در دیگر زمینه‌هایی که نگرانی‌هایی نسبت به قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطیسی وجود دارد هنوز اسناد و شواهد دقیق و قابل قبولی ارائه نشده است.
البته باید این موضوع را موردتوجه قرار داد که در دوره جنینی و همچنین دو سال نخست زندگی حداکثر رشد و تکثیر مغز انجام می‌شود و تا دو سالگی ۹۰ درصد مغز به حداکثر رشد خود می‌رسد.
عوامل محیطی مانند امواج الکترومغناطیس بر سیستم عصبی در این دوره بیشترین اثرگذاری را دارد. عوامل محیطی می‌تواند ژن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهد یا با تغییراتی در سطح سلولی همراه باشد. بیشترین تغییر و تکثیر سلولی و تکامل در دو سال نخست زندگی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین تردیدی نیست امواج الکترومغناطیس یا به‌طورکلی عوامل محیطی در این دوره بیشترین عوارض احتمالی را به همراه داشته باشد.
هیچ راه گریزی از امواج وای‌فای وجود ندارد. بنابراین تنها راهکاری که پیش رو داریم این است که در اتاق خواب یا جایی که بچه‌ها بیشتر حضور دارند انتشار این امواج را تا حد امکان کاهش دهیم و به حداقل برسانیم. به‌عبارت‌دیگر، بهتر است منابع انتشار این امواج را هرگز در اتاق کودکان قرار ندهیم و زمانی که از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌کنیم آنها را خاموش نگه داریم تا شاید بتوانیم مضرات این امواج را که البته تاکنون شناخته نشده است تا حد امکان کاهش دهیم.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA