وقتی با حجاب میشید

وقتی با حجاب میشید

از زمانی که تصمیم می گیرید حجاب اسلامی را رعایت کنید و به قول معروف “با حجاب” شوید؛ با عکس العمل های متفاوتی از طرف اطرافیان روبرو خواهید شد. درصورتی که شما خانواده ی مذهبی دارید با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد؛ بلکه برعکس، از تشویق ها و حمایت های ویژه ای بهره مند می شوید که تا قبل از این تجربه نکرده بودید.
اما اگر خانواده و اطرافیان شما مذهبی نباشند ممکن است در مسیر جدید زندگی خود با مسائل و مشکلاتی از طرف آن ها روبرو شوید که باعث خستگی و دلزدگی شما شوند. برخی از اطرافیان می خواهند شرایط را برای شما سخت کنند تا بلکه شما را از تصمیم تان منصرف کنند. در حقیقت در اغلب موارد آن ها همچنان عاشق شما هستند اما گمان می کنند با سختگیری می توانند شما را به پوشش قبل برگردانند. برخی دیگر نیز سعی می کنند با گفتگوها و بحث های عقلی و منطقی شما را منصرف کنند. در هر شرایط شما باید پیش بینی های لازم را کرده باشید و خود را برای روبرو شدن با این عکس العمل ها آماده کنید.
در این یادداشت سعی شده است با ارائه راه کارهای عملی، کمکی برای حل بحران های این دوران به شما ارائه شود. نکات زیر را به دقت مطالعه نمایید.

۱-ابتدا باید با خودتان رودرو شوید
برای موفقیت در هر کاری لازم است ابتدا تکلیف خودتان را با خودتان روشن کنید. آیا قلباً پذیرفته اید که با حجاب بودن بهتر است؟ شاید هنوز به جواب قطعی نرسیده باشید، بنابراین شما می توانید همزمان با تمرین عملی حجاب، نسبت به اقناع ذهنی و پاسخ به سؤالات ذهنتان اقدام کنید. بی شک برخی از ابهامات ذهنی با تجربه کردن حجاب پاسخ داده می شود.
بزودی همین سؤالات ذهنیتان، توسط اطرافیان از خود شما پرسیده خواهد شد، پس بسیار بهتر است که ذهن خود را پیشاپیش اقناع نمایید.

۲- نگران نباشید؛ شما بسیار شجاع تر از دیگران هستید
بسیاری از کسانی که در ابتدا شما را سرزنش می کنند، در ذهن و وجدان خود به این نتیجه رسیده اند که پوشیده بودن بهتر است، اما جسارت انجام آن را ندارند، بنابراین شما با انتخاب حجاب در واقع شجاع تر بوده و اعتماد به نفس بیشتری داشته اید. شما می توانید به دیگران هم کمک می کنید تا این روش زندگی را با شجاعت بیشتری انتخاب کنند. بسیاری از کسانی که مانند شما متحول شده اند بعد از انتخاب پوشش کامل باعث شده اند بسیاری از اطرافیان و دوستانشان نیز حجاب را انتخاب کنند.

۳- شما دیگر متعالی شده اید
هدف شما از بحث و گفتگو با اطرافیان این نباشد که خودتان را ثابت کنید؛ بلکه هدفتان را این قرار دهید که حق را بگویید و دیگران را نیز به موضع حق دعوت کنید. این هدف بر نحوه گفتگوهایتان تأثیرگذار خواهد بود زیرا برای اینکه بتوانید حقانیت انتخابتان را اثبات کنید به دنبال دلایل منطقی تر و مستدل تر خواهید بود و از جدل های بیهوده با خانواده دوری می کنید. به هیچ وجه نباید خود را برتر از دیگران بدانید و همواره بصورت منطقی در صدد پاسخ دادن و آرام کردن اطرافیان به ویژه پدر و مادر خود باشید.

۴- به دیگران احترام بگذارید و در عین حال تفکر آن ها را زیر سؤال ببرید!
هنگامی که با سرزنش ها و مخالفت ها روبرو می شوید، صبور باشید. هیچ ضرورتی ندارد که در ابتدای راه شما بخواهید همه را متقاعد کنید. مهم این است که در این شرایط بتوانید به همه و مخصوصاً پدر و مادر و بزرگترها احترام بگذارید. احترام گذاشتن شما تا حد زیادی آن ها آرام می کند و وادار می کند که آن ها هم به شما احترام بگذارند.
قدم بعدی این است که تفکر باطل و انحرافی را زیر سؤال ببرید. موضع شما بر حق است، زیرا شما تصمیم گرفته اید یکی از احکام الهی را در مورد خودتان اجرا نمایید. بنابراین با باور به این موضع در واقع این شما نیستید که باید جوابگوی رفتارتان باشید بلکه دیگران که احکام الهی را رعایت نمی کنند باید این رفتار خود را توضیح دهند و پاسخگو باشند. می توانید در گفتگوها بجای اینکه بخواهید دائماً انتخاب خود را توضیح دهید، بگویید؛
* چرا نباید اینگونه باشم؟
* چرا باید فلان رفتار خلاف اسلام را انجام دهم؟
* چه کسی می گوید که ما باید چگونه باشیم؟ برای من فقط رضایت خداوند مهم است و او از من می خواهد با حجاب باشم.
سپس به تدریج زمانی که دیگران متوجه شدند شما در انتخاب خود مُصر هستید در گفتگوها سعی کنید با استدلال ها و دلیل های منطقی و علمی از حجابتان دفاع کنید. قطعاً باید در زمان های مناسب بتوانید دلایل عقلی و منطقی در دفاع از حجاب را بیان کنید اما روش پیشنهادی فوق این مزیت را دارد که شما خودتان ذهن افراد و سیر گفتگوها را مدیریت می کنید.
زیرا در ابتدای امر چون اکثراً می خواهند اصل رفتار شما را زیر سؤال ببرند و صرفاً مخالفت کنند، نمی توان به بحث های منطقی پرداخت، در این شرایط استدلال ها شنیده نمی شود. اما بعد از مدتی که اعتراض ها خوابید و برخی اطرافیان با انتقادهایشان تخلیه شدند آنگاه اگر در شرایط آرام به استدلال بپردازید، بیشتر شنیده شده و مورد توجه قرار خواهد گرفت.

۵- برخی دوستانتان را از دست می دهید
با انتخاب حجاب ممکن است دوست صمیمی خود را نیز از دست بدهید، اما نگران نباشید با کمی صبوری و توکل به خداوند دوستانی پیدا خواهید کرد که در راه جدیدی که در پیش گرفته اید یار و همراه شما خواهند بود. از این پس می توانید بسیاری از مسائلی که با آن ها روبرو می شوید را با کمک دوستان دلسوز خود راحت تر پشت سر بگذارید.

۶- به برخی مکان ها نمی توانید وارد شوید!
از این پس که به زیور حجاب آراسته می شوید شایسته است در رفت و آمد به مکان های مختلف دقت بیشتری به خرج دهید. شرکت در یک گعده ی دوستانه در کافی شاپ که دوستان پسر نیز حضور دارند در شأن شما نیست. حجاب و پوشیدگی در ایران باستان نشانه اشرافیت بوده است و زنان اشراف آنقدر شأن خود را بالا می دیدند که خود را مزین به حجاب می کردند. باید باور کنید که داشتن حجاب همراه با اخلاق خوب، شأن و جایگاه اجتماعی شما را بالا می برد تا جایی که مردم نیز از شما توقع دارند که در محیط های ناسالم حضور پیدا نکنید.
شاید به این مسئله بطور مستقیم در دین اشاره نشده باشد اما طبق حدیثی از امام علی علیه السلام می خوانیم:
«کسی که خود را در جایگاه تهمت و بدگمانی قرار دهد، نباید کسی جز خود را سرزنش و نکوهش کند، زیرا که خود سبب شده تا به او گمان بد برند.» (نهج البلاغه،حکمت ها، باب ۱۵۱)
طبق این حدیث گرانبها یک مؤمن باید از هر کاری که او را مورد سوءظن قرار دهد پرهیز کند. یکی از این موارد می تواند حضور در مکان هایی باشد که مناسب یک زن و مرد مؤمن نیست. حتی شرکت در برخی مهمانی ها و مجالس نیز از این گونه اند.
دسته ای دیگر از اماکن مانند برخی سینماها و فروشگاه ها که اغلب در شمال شهر قرار دارند، اگر چه یک مؤمن می تواند در آنجا حضور داشته باشد اما برای کسی که به تازگی این مسیر را انتخاب کرده ممکن است زیانبار باشد. زیرا برخی از این مکان ها متأسفانه شرایطی دارند که ممکن است در شما حس بدی نسبت به پوشش کاملتان ایجاد کنند. بهتر است در ابتدای راه از این اماکن دوری کنید تا بعد از مدتی که این پوشش برای خودتان جا افتاد و با آن انس گرفتید وارد محیط های این چنینی شوید و بتوانید بر روی دیگران تأثیر مثبت بگذارید.

۷- شما می توانید یک چراغ باشید
به طور کلی با حجاب شدن به این معنی نیست که دیگر نباید با کسانی که هم تیپ گذشته شما هستند ارتباطی نداشته باشید بلکه برعکس از آنجا که شما فضای فکری این افراد را بیشتر درک می کنید، بهتر می توانید به آن ها کمک کنید، به شرطی که خودتان در انتخابی که کرده اید ثابت قدم و راسخ بوده و دلایل کافی برای توجیه و اقناع دیگران را داشته باشید.

۸- به دنبال کتاب های قورت دادنی باشید
قطعا شما برای یافتن سؤالات ذهنی خود مطالعه خواهید کرد. در این راه به دنبال بهترین کتاب ها و منابع باشید، کتاب هایی که آنقدر خوب موضوع را تبیین کرده اند که باید آن ها را قورت داد. ممکن است برخی کتاب ها به موضوع حجاب پرداخته باشند اما محتوای کاملی نداشته باشند و به جای اینکه سؤالات شما را پاسخ دهند بر گره های ذهنی شما بیفزایند. بنابراین در این راه صبور باشید و به دنبال منابع کامل تر و غنی تر باشید. مطمئن باشید تمام سؤالات شما قبلاً پاسخ داده شده است. در مقالات بعدی تعدادی کتاب در این زمینه معرفی خواهیم کرد.

۹- سؤالات خود را به عنوان خاطره هایی شیرین ثبت کنید
وقتی شما تصمیم می گیرید که با حجاب شوید حتما در این مورد فکر کرده اید و مطالعاتی داشته اید که توانسته اید به این انتخاب برسید، اما بهتر است که تمام سؤالات ذهنی خود را به همراه پاسخ هایی که یافته اید یا هنوز نیافته اید یادداشت نمایید تا در ذهن تان نهادینه شود. با نوشتن بهتر می توانید به نقاط ضعف خود پی ببرید. قطعاً این یادداشت ها و نکته برداری ها در گفتگوهای خانوادگی و یا دوستانه می تواند بسیار کارگشا باشد.
دفتری را مخصوص به سؤالات و شبهات ذهنی خود اختصاص دهید. می توانید آن را با تزئینات ویژه که مورد پسندتان باشد تزیین کنید. سؤالاتتان را به عنوان خاطرات شیرین یادداشت کنید. شاید روزی تصمیم گرفتید یادداشت هایتان را به کتاب تبدیل کنید.

۱۰- گره های ذهنی تان را دوست داشته باشید
از سؤالات و شبهاتی که به ذهنتان خطور می کند یا دیگران آن ها را در ذهنتان ایجاد کرده اند استقبال کنید. آن ها بسیار برای شما سودمند هستند و باعث رشد شما می شوند پس آن ها را دوست داشته باشید.
امام موسی کاظم علیه السلام فرمودند: تَفَقَّهُوا فى دینَ اللهِ، فَاِنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصیرَهِ، وَ تَمامُ الْعِبادَهِ، وَ السَّبَبُ اِلَى الْمَنازِلِ الرَفیعَهِ وَ الرُّتَبِ الْجَلیلَهِ فِى الدّینِ وَ الدّنیا
حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) فرمود: مسائل و احکام اعتقادى و عملى دین را فرا گیرید، چون که شناخت احکام و معرفت نسبت به دستورات خداوند، کلید بینائى، بینش و اندیشه مى باشد و موجب تمامیّت کمال عبادات و اعمال مى گردد و راه به سوى مقامات و منازل بلند مرتبه دنیا و آخرت است.  (تحف العقول: ص ۳۰۲، بحارالأنوار: ج ۱۰، ص ۲۴۷، ح ۱۳)

۱۱- بیش از پیش توسل داشته باشید
شما قطعاً در انتخاب این راه مورد عنایت خداوند و اهل بیت علیهم السلام قرار گرفته اید، در طی این راه پر فراز و نشیب همواره توسل و ذکر داشته باشید. در واقع شما ریل زندگی خود را تغییر داده اید برای اینکه بتوانید راحت تر تکان های این تغییر ریل را پشت سر بگذارید، هر روز توسلی کوتاه که در حین رفت و آمد نیز بتوان آن را انجام داد در نظر بگیرید. برای آرامش فکری، روحی و برطرف شدن موانع این راه، دائماً از اولیاء خدا استمداد بجویید.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA