چ فیلمی برای دفاع از ولایت فقیه.

 به گزارش خبرگزاری فارس،سی و یکمین نشست “هنر متعالی” با نمایش و بررسی فیلم سینمایی “چ” پنجشنبه 22 اسفندماه با حضور چشمگیر طلاب برگزار شد. این نشست به همت اداره هنر و رسانه اداره کل فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات خراسان رضوی ویژه طلاب حوزه علمیه مشهد و در محل سالن اجتماعات برگزار گردید که با استقبال حدود 400 نفر از طلاب و روحانیون مواجه شد.
پس از نمایش فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، دکتر محمد حسین نیرومند استاد دانشگاه و مسعود زارعیان منتقد سینما بر روی سن حاضر شدند.
در ابتدای این جلسه محمد حسین نیرومند با استفاده از پاورپونت با نمایش برخی تصاویر و قسمت‌هایی از فیلم «چ» درباره ویژگی های بصری و نکات زیبایی شناسانه فیلم توضیحاتی داده و گفت: سینما وظیفه‌اش مدیریت کانون‌های توجه است و فیلم خوب اثری است که بتواند چشم مخاطب را به شکل هنری هدایت کند.


عضو هیئت انتخاب سه دوره جشنواره فیلم فجر، با نمایش قسمت هایی از آثار آلفرد هیچکاک درباره اهمیت سینما برای انتقال مفاهیم اشاره کرده و گفت: در چین فیلمی با هزینه های هنگفت برای رهبر این کشور ساخته می شود که 11سال تولید آن زمان می برد اما در سینمای ایران هنوز هیچ کار شاخصی برای شخصیت امام و تاثیرات ایشان در جهان ساخته نشده است و اینجاست که باید برای مسئولان فرهنگی مملکت تاسف خورد.
پس از صحبت‌های نیرومند در یک ارتباط تلفنی سعید مستغاثی منتقد با سابقه سینمای ایران، ضمن اشاره به وجوه هنری و جایگاه خوب فیلم «چ» در سینمای ایران افزود: این فیلم تلاشی قابل تقدیر از حاتمی کیا است که توانست به خوبی مسیر شدن شخصیت چمران را از چمران بازرگان به چمران امام به تصویر بکشد.
سعید مستغاثی ادامه داد: برای اولین بار پس از انقلاب فیلمی توانست به خوبی از ولایت فقیه دفاع و شرایط حساس پاوه را در آن زمان ترسیم کند و بهترین اثر سینمایی در دفاع از ولایت فقیه است.
این مستندساز افزود: در آن زمان ماجرای پاوه در زمانی اتفاق افتاد که اذهان همه ی مردم درگیر انتخابات خبرگان رهبری بود و این ماجرای مهم در حاشیه قرار داشت که شهید چمران توانست با درایت آن قائله را مدیریت کند که نقش چمران را در فیلم به خوبی شاهد هستیم.
سعید مستغاثی با اشاره به هجوم رسانه‌ای غرب و اهمیت فیلم «چ» گفت: آخرین ساخته حاتمی کیا با لحاظ آخرین دستاوردهای سینمایی می‌تواند نوید بخش آثار با کیفیت سینمایی باشد که توان رقابت با سینمای غرب را فراهم می کند و به نظر من این فیلم اهمیت پیام امام را به عنوان یک مرجع، در آن مقطع به رخ کشاند و به عبارتی می‌توان گفت «چ» فیلم چمران نبود و فیلم خمینی بود.
در ادامه این نشست مسعود زارعیان با اشاره جریان سینمای انقلاب و اهمیت فیلم «چ» گفت: متاسفانه این فیلم به حق خودش در جشنواره نرسید و از سه جایزه اصلی جشنواره بطور ناباورانه در بخش فیلمنامه نامزد نشد و از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلم بازماند.
این مستندساز حوزوی گفت: در شرایطی که عمده فیلمسازان و هم نسلان حاتمی کیا از در و دیوار فیلم می سازند و انقلاب و ارزشها اولویتی برایشان ندارد، کارگردان فیلم «چ» با جسارت از امام (ره) و پیامش می گوید. باید قدر این نوع نگاه را دانست و زمینه را برای ترویج این عقاید آماده کرد.
مسعود زارعیان با اشاره به شخصیت پردازی های عمیق و درست در این فیلم، «چ» را یکی از عارفانه ترین نگاه ها در سینمای حاتمی کیا دانست و افزود: نوزاد در این فیلم به درستی نمادی از ایران بود که تازه انقلاب کرده و در هجوم حملات مختلف قرار دارد. نوزادی که در اکثر صحنه ها او را می دیدیم و از سخت ترین حوادث جان سالم به در برد.
پس از ایشان محمد حسین نیرومند با نمایش قطعاتی از فیلم «چ» گفت: در سینما می گویند: حرف نزن، نشان بده. مخاطب در سکانس بیمارستان زمانی که وصالی و سرهنگ دیالوگ می کنند، اصغر وصالی وقتی حرف از دفاع می زند اسلحه اش را برمی دارد که دیالوگ و تصویر همزمان است و یا ملحفه خونی در آن سکانس از یک عنصر ساده تبدیل به عاملی مهم برای بیان مفهوم می شود که بار دراماتیک و نمایشی پیدا می کند.
این کارشناس افزود: در پلان درخواست زن از همسرش برای انصراف از جنگ پس از سکوت مرد تصویر بر روی کودک می رود که تصمیم مرد را به آینده ی او پیوند می زند و این یعنی بیان سینمایی که حاتمی کیا با بهترین شکل آن را اجرا کرد.
محمد حسین نیرومند گفت: من حدود 45 فیلم از آثار امسال را دیدم که بی تردید «چ» بهترین فیلم امسال بود.
وی همچنین افزود: در تمام دنیا داوری بر طبق سیاست های جشنواره انجام می شود اما در جشنواره فجر نظرات شخصی اعمال می شود. نباید ریش و قیچی را به دست داوران جشنواره داد بلکه داوران باید طبق رویکرد جشنواره بهترین اثر را انتخاب کنند. در جشنواره فیلم فجر 10 تا 13 میلیارد هزینه می شود اما در مسیر درستش حرکت نمی کند.
از حواشی این جلسه می‌توان به حضور غافلگیرکننده طلاب اشاره کرد بطوری که تا جلوی پرده طلاب بر روی زمین بصورت نشسته فیلم را دیدند.
همچنین قبل از نمایش فیلم، بخشی از اختتامیه دومین سوگواره لحظه های عاشورایی به نمایش درآمد که به تقدیر دفتر تبلیغات اسلامی از ابراهیم حاتمی کیا را نشان می داد. تصویر اشک های حاتمی کیا و سید رضا میرکریمی در این فیلم حال هوای خاصی را در سالن ایجاد کرد.
سلسله نشست های “هنر متعالی” بر اساس فرمایش رهبری و با موضوع نمایش و بررسی فیلم های داستانی و مستند، در راستای ایجاد زمینه تعامل روحانیون با سینماگران و تاثیرگذاری حوزه علمیه بر جریان سینمای ایران برگزار می‌شود.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA