معایب و مزایای مایکروویو

مايكروويو وسيله اي است كه امروزه در دنيا استفاده زيادي از آن مي شود و 80 درصد منازل در كشورهاي صنعتي اين دستگاه را دارند. در مورد هر روش پخت، مزايا و معايبي مطرح است. در مورد پخت با دستگاه مايكروويو نيز محاسن و مضراتي مطرح است :

معايب اجاق مايكروويو
1- چون انر‍‍‍ژي مايكروويو مناطق پرآب غذا را بيشتر و مناطق بدون آب را كمتر گرم مي كند،‌ اگر درست تنظيم نشود،‌ احتمال دارد غذا در برخي از مناطق به حد كافي گرم نشود و باكتري هاي مضر آن از بين نرود.

2- نمي توان از هر نوع ظرفي در آن استفاده كرد، زيرا برخورد امواج با سطح فلزات ، ممكن است سبب ايجاد شعله و آتش سوزي و حتي انفجار دستگاه شود. برخي ظروف پلاستيكي غير استاندارد،‌ هنگام تماس با مواد داغ، پليمرهاي شيميايي منتشر مي كند كه انسان را دچار مسموميت مي سازد و مصرف غذاهاي گرم شده در آنها براي سلامت بدن خطرناك است.

3- برخي تحقيقات نشان داده است كه امواج مايكروويو با توان بالا قادر است شكل مولكولهاي مواد غذائي از جمله ويتامين ها را تغيير دهد. همچنين بعضي از تحقيقات علمي بيانگر آن است كه برخي از خواص غذا در اثر امواج از بين مي رود.

4- سوختگي ناشي از استفاده از اين دستگاه نيز مطرح است. گرم كردن شير در ظروف شيشه اي سبب مي شود حرارت شير بسيار بيشتر از حرارت ظرف آن باشد و موجب سوختگي گردد. پختن تخم مرغ در اين دستگاه، گاه به انفجار آن در محوطه مايكروويو منجر مي شود.

مزاياي اجاق مايكروويو
1- مهمترين مزيت آن پخت و گرم كردن سريع غذا مي باشد.
2- پختن سبزي ها در فرهاي مايكروويو به مدت كوتاه به جاي آبپز كردن طولاني مدت آن، سبب حفظ بيشتر ارزش غذايي و ويتاميني آنها مي شود.
3- در مراحل پخت با اين اجاق ها،‌ كيفيت پروتئين هاي مواد غذائي بهتر از روشهاي ديگر حفظ مي شود.
4- امكان ايجاد مواد سمي هنگام پخت مواد غذايي دريايي در روش بخار پز و ميكروويو كمتر از ساير روش هاي پخت است.

نتيجه گيري :
استفاده از مايكروويو نياز به رعايت نكاتي دارد كه در شماره بعد به آنها اشاره خواهد شد. اگر رعايت نكات ايمني فوق براي خانواده امكان ندارد، بهتر است از اين وسيله استفاده نكنند. چنانچه فرصت كافي براي پخت و گرم كردن غذا وجود دارد ،‌ از اجاق معمولي به جاي مايكروويو استفاده شود.

http://www.iranhealers.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=3064


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA