معایب و مزایای مایکروویو

مایکروویو وسیله ای است که امروزه در دنیا استفاده زیادی از آن می شود و ۸۰ درصد منازل در کشورهای صنعتی این دستگاه را دارند. در مورد هر روش پخت، مزایا و معایبی مطرح است. در مورد پخت با دستگاه مایکروویو نیز محاسن و مضراتی مطرح است :

معایب اجاق مایکروویو
۱- چون انر‍‍‍ژی مایکروویو مناطق پرآب غذا را بیشتر و مناطق بدون آب را کمتر گرم می کند،‌ اگر درست تنظیم نشود،‌ احتمال دارد غذا در برخی از مناطق به حد کافی گرم نشود و باکتری های مضر آن از بین نرود.

۲- نمی توان از هر نوع ظرفی در آن استفاده کرد، زیرا برخورد امواج با سطح فلزات ، ممکن است سبب ایجاد شعله و آتش سوزی و حتی انفجار دستگاه شود. برخی ظروف پلاستیکی غیر استاندارد،‌ هنگام تماس با مواد داغ، پلیمرهای شیمیایی منتشر می کند که انسان را دچار مسمومیت می سازد و مصرف غذاهای گرم شده در آنها برای سلامت بدن خطرناک است.

۳- برخی تحقیقات نشان داده است که امواج مایکروویو با توان بالا قادر است شکل مولکولهای مواد غذائی از جمله ویتامین ها را تغییر دهد. همچنین بعضی از تحقیقات علمی بیانگر آن است که برخی از خواص غذا در اثر امواج از بین می رود.

۴- سوختگی ناشی از استفاده از این دستگاه نیز مطرح است. گرم کردن شیر در ظروف شیشه ای سبب می شود حرارت شیر بسیار بیشتر از حرارت ظرف آن باشد و موجب سوختگی گردد. پختن تخم مرغ در این دستگاه، گاه به انفجار آن در محوطه مایکروویو منجر می شود.

مزایای اجاق مایکروویو
۱- مهمترین مزیت آن پخت و گرم کردن سریع غذا می باشد.
۲- پختن سبزی ها در فرهای مایکروویو به مدت کوتاه به جای آبپز کردن طولانی مدت آن، سبب حفظ بیشتر ارزش غذایی و ویتامینی آنها می شود.
۳- در مراحل پخت با این اجاق ها،‌ کیفیت پروتئین های مواد غذائی بهتر از روشهای دیگر حفظ می شود.
۴- امکان ایجاد مواد سمی هنگام پخت مواد غذایی دریایی در روش بخار پز و میکروویو کمتر از سایر روش های پخت است.

نتیجه گیری :
استفاده از مایکروویو نیاز به رعایت نکاتی دارد که در شماره بعد به آنها اشاره خواهد شد. اگر رعایت نکات ایمنی فوق برای خانواده امکان ندارد، بهتر است از این وسیله استفاده نکنند. چنانچه فرصت کافی برای پخت و گرم کردن غذا وجود دارد ،‌ از اجاق معمولی به جای مایکروویو استفاده شود.

http://www.iranhealers.ir/modules.php?name=News&file=article&sid=3064


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

CAPTCHA